Erfaringer fra den nuværende online realtime-undervisning vil uden tvivl ændre undervisningen på DTU fremover.
Selvom meget få undervisere på DTU Miljø havde erfaring med on-line undervisning før den 13. marts, hvor studerende og undervisere blev bedt om at blive hjemme fra DTU, lykkedes det alligevel hurtigt at få gjort undervisningen digital.
”De første dage forsøgte de fleste sig lidt frem. Der blev delt powerpoints med tilknyttede noter, som man vel kan kalde en minimumsløsning. Derudover brugte underviserne Skype, Microsoft teams eller nogen af de andre værktøjer, der er til rådighed,” fortæller Peter Kjeldsen, der er undervisningschef på DTU Miljø.
Det viste sig dog hurtigt, at Zoom, som DTU abonnerer på, var langt det bedste værktøj at bruge i undervisningen. Her er der mulighed for mange af de samme funktioner, som man kender fra traditionelle forelæsninger. Det er nemt at dele sin præsentation med de studerende, springe fra en powerpoint til fx en undervis-ningsbog, ligesom man let kan skrive notater, lave skitser osv. på sin præsentation. De studerende har mulighed for at ’række hånden op’ under forelæsningen via chatfunktionen eller kan spørge skriftligt via chatfunktionen.
Afveksling er vigtigere online
Selvom Zoom værktøjet på mange måder giver mulighed for at undervise som sædvanligt, så er Peter Kjeldsens råd og erfaring dog, at man skal tænke mere over afveksling, end man normalt gør.
”Når de studerende sidder foran skærmen hele tiden, er det ekstra vigtigt at tænke over forskellige elementer i undervisningen. Et modul varer typisk 3-4 timer og skal derfor veksle mellem øvelser, undervisning, små opgaver undervejs og pauser”, siger Peter Kjeldsen.
Peter Kjeldsen har følgende råd:
• En digital forelæsning skal ikke være for lang. Kort den ned og fortæl kun det væsentligste. Hold dig til “need-to-know” og drop “nice-to-know”.
• Lav pauser, hvor de studerende har mulighed for at stille spørgsmål eller bidrage med synspunkter
• Sørg for interaktive elementer. Brug fx et quizprogram og integrer det i undervisningen, så de studerende via en app på mobilen skal svare på spørgsmål undervejs. Det kan være en multiple choice, en lille udregning, opgave eller lignende. Jeg har brugt PollEverywhere, som også fungerer godt on-line som en integreret del af forelæsningen.
Det giver også underviseren mulighed for at se, om alle har forstået indholdet af forelæsningen, eller om noget skal uddybes.
• Gennemfør planlagte præsentationer, hvor en gruppe fx fremlægger deres poster/præsentation via delt skærm og oplæg fra studerende.
Lykkedes at lægge undervisning om
Selvom det var en udfordring at blive kastet ud i at skulle få online realtime undervisning til at fungere uden overhovedet at have forberedt det, så er Peter Kjeldsen imponeret over, hvor godt det er gået.
”Alle har omlagt til online værktøjer, så deres studerende fortsat har fået undervisning. Og selvom jeg aldrig tror, at vi vil afskaffe den fysiske undervisning, så er jeg overbevist om, at vi fremover vil se mere digital undervisning på DTU Miljø.”
Det skyldes bl.a., at online undervisning er mere fleksibel for de studerende, som dermed ikke er nødt til at være til stede på DTU.
”Det giver en langt større valgfrihed i forhold til, hvornår man som studerende særligt har lyst til og mulighed for at fordybe sig,” siger Peter Kjeldsen.